Rengöring av turbingeometri
Den variabla turbogeometrin utvecklades av Garrett 1953. Systemet hjälper turboladdaren att tvinga in nödvändig mängd luft i motorn och öka effekten oavsett motorns rotationshastighet. Detta löser problemet med ”turbofel” genom att ändra hastigheten på avgaserna som kommer in i turbindelens impeller.
Så fungerar det
På en turboladdare utrustad med variabel turbogeometri är justerbara blad installerade omkring turbinimpellern, de ändras utifrån motorns behov. Omväxlande ändrar de storlek på luftkanalen vid insugningen av avgaser genom att först göra kanalen smalare och sedan bredare. Avgaserna rör sig långsammare längst med en bred passage, och snabbare längst med en smal kanal. Genom att minska bredden på luftkanalen vid rätt tillfälle tvingas avgaserna röra sig snabbare. Detta gör att impellern i turbindelen omedelbart accelererar, och detta skapar en nödvändig ökning av motorkraft. Därmed kan en korrekt fungerande geometri lösa problemet med ”eftersläpning” i motorns dragkraft.
Tecken på systemproblem
Huvudanledningarna till problem med turbogeometrin är ingen rotation, förslitning på de rörliga bladen och smuts på bladen. Symptomen kan inkludera:
- högljudd laddning
- lukten av bränd olja
- att avgasen ändrar färg
- vibrationer och ojämn acceleration
- ökad bränsleförbrukning
Om turbosystemet kontaminerats, inklusive turbogeometrin, är problemet en stor mängd kolavlagringar på delarna. Detta påverkar funktionen och leder så småningom till att den går sönder. När det gäller variabel turbogeometri låter kolavlagringarna inte bladen att röra sig fritt. Då fastnar de och kan inte fungera som tänkt. Specialister på bilverkstaden kommer att hjälpa till att ta reda på exakt anledning och om problemen uppstått på grund av arbetet eller kontaminering av turbogeometrin.
Rengöring av turbingeometrin
Använd det bränsle och den olja som tillverkaren rekommenderar för att förlänga turbogeometrins livslängd och minska mängden av förbränd utfällning. Skador på systemet orsakas av olja av dålig kvalitet, aggressiv körning och körning med en ouppvärmd motor.
En del erfarna bilägare genomför rengöringen själva. Detta kan göras under vissa omständigheter av de som har kunskap om rätt ordningsföljd, säkerheten samt om rengöringen verkligen är nödvändig. Det är mer tillförlitligt att kontakta specialister som korrekt kan ställa en diagnos, avgöra om turbingeometrin behöver rengöras eller bytas ut och genomföra nödvändiga åtgärder på professionell nivå.
Professionell rengöring inkluderar:
- komplett demontering av systemet
- ytslipning
- rengöring av huset och bladen från kolavlagringar
- rengöring av alla kontaminerade turbindelar
Om nödvändigt justerar specialisterna delarna i en speciell maskin för att se till att turbogeometrin fungerar korrekt och att värdena håller sig inom fabriksspecifikationerna.
Vänligen kontakta våra specialister på BR Turbo om du upplever de beskrivna problemen. Vi kommer snabbt att välja ut en turbo av hög kvalitet med variabel geometri till din bil från vårt breda utbud.