Monteringinstruktioner
Ladda ner installationsguiden för turbo
Det är viktigt att genomföra en noggrann diagnostisk kontroll av motorsystemet för att avgöra om “felet” faktiskt beror på turboladdaren.
Brist på kraft, missljud, överdriven rök eller oljeförbrukning kan orsakas...
Det är viktigt att genomföra en noggrann diagnostisk kontroll av motorsystemet för att avgöra om “felet” faktiskt beror på turboladdaren.
Brist på kraft, missljud, överdriven rök eller oljeförbrukning kan orsakas av felaktigheter i bränsleinsprutningen, styrenheten eller elektriska problem, blockerat luftfilter, ett skadat avgassystem eller problem med smörjningen. Om möjligt, kontrollera även vevhustrycket i enlighet med motortillverkarens specifikationer.
Ett vevhustryck som är högre än normalt kan leda till att olja läcker ut från turbon till insugnings- och avgassystemet.

Om den diagnostiska kontrollen av motorn inte visar något uppenbart fel bör du se till att en ingående felsökningsanalys utförs..
De viktigaste delarna av turboladdaren som behöver kontrolleras inkluderar främmande objekt...
Om den diagnostiska kontrollen av motorn inte visar något uppenbart fel bör du se till att en ingående felsökningsanalys utförs.
De viktigaste delarna av turboladdaren som behöver kontrolleras inkluderar främmande objekt, brist på smörjning, oljekontaminering, övervarvning av turbon och för höga temperaturer. Detta är viktigt eftersom turboskador ofta kan vara ett symptom på ett underliggande problem snarare än själva anledningen till problemet.
Följande steg måste följas till punkt och pricka. Konsultera alltid verkstadsmanualen för instruktioner som är specifika för just din motor eller ditt fordon.

Kontrollera reservdelsnummer för att försäkra dig om att det är rätt för din motor.
Att installera fel turbo i en motor kan skada turbon och/eller motorn och innebär......
Kontrollera reservdelsnummer för att försäkra dig om att det är rätt för din motor.
Att installera fel turbo i en motor kan skada turbon och/eller motorn och innebär även att garantin upphör. Om du är tveksam kan du kontakta din officiella distributör av Garrett by Honeywell.

Det är viktigt att du förhindrar smuts och skräp från att ta sig in i någon del av turbon under hela installationsprocessen.
Det är viktigt att du förhindrar smuts och skräp från att ta sig in i någon del av turbon under hela installationsprocessen.
Eventuell smuts och skräp som tar sig in i turbon kan orsaka stora skador på grund av den mycket snabba hastigheten (upp till 300 000 varv).

Se till att du använder rätt packningar.
Se till att du använder rätt packningar.
Mittenhålet på alla packningar måste till exempel placeras exakt i linje med mittenhålet på turboinfästningen. En del turbos är med gängade anslutningar i stället för en packning. En del turbos använder sig också av en “banjofäste” med “banjobult”, och då bör du använda nya tätande brickor.

Det rekommenderas att du använder nytt luft-, olje- och bränslefilter, och ren motorolja enligt motor- eller fordonstillverkarens specifikationer.
Det rekommenderas att du använder nytt luft-, olje- och bränslefilter, och ren motorolja enligt motor- eller fordonstillverkarens specifikationer.
När du installerar ett nytt oljefilter bör du om möjligt fylla det med ny, ren motorolja. Om det är möjligt, fyll även upp ledningen från oljepumpen till filtret. Detta är särskilt viktigt för motorer som har gått många kilometer, då oljeledningen kan tömmas vid oljebyte!

Innan du installerar turbon bör du se till att alla luftslangar som anslutits till turbon är helt rena och inte visar några tecken på skador.
Innan du installerar turbon bör du se till att alla luftslangar som anslutits till turbon är helt rena och inte visar några tecken på skador.

Luftfiltret och dess fäste måste vara helt rent och fritt från eventuellt skräp och smuts.
Luftfiltret och dess fäste måste vara helt rent och fritt från eventuellt skräp och smuts.

Rengör luftfiltersystemet och se till att vevhusventilationen är i bra skick.
Eventuella blockeringar eller fel kan orsaka ett högt vevhustryck som leda...
Rengör luftfiltersystemet och se till att vevhusventilationen är i bra skick.
Eventuella blockeringar eller fel kan orsaka ett högt vevhustryck som leda till oljeläckage från turbon till insug- och avgassystemet.

Avlägsna eventuellt gammalt packningsmaterial från avgasgrenrör och avgasrör.
Flänsens yta måste vara ren och får inte vara skadad.
Avlägsna eventuellt gammalt packningsmaterial från avgasgrenrör och avgasrör.
Flänsens yta måste vara ren och får inte vara skadad. Avlägsna sedan leverantörsemballaget som turbon levererats i..

Positionera turbon på förgreningsröret eller motorblocket med en korrekt ny packning eller O-ring, och återinstallera avgasröret.
Positionera turbon på förgreningsröret eller motorblocket med en korrekt ny packning eller O-ring, och återinstallera avgasröret.
Dra åt alla bultar och muttrar.

Installera sedan returoljeslangen i turbon.
Installera sedan returoljeslangen i turbon.

Häll ny motorolja i turboladdarens ingång för inkommande olja.
Häll ny motorolja i turboladdarens ingång för inkommande olja.

Fäst sedan ledningen för ingångsoljan.
Fäst sedan ledningen för ingångsoljan.

Koppla på luftslangarna till turbons kompressorhus.
Se till att anslutningarna är lufttäta och att klämmorna är korrekt spända.
Koppla på luftslangarna till turbons kompressorhus.
Se till att anslutningarna är lufttäta och att klämmorna är korrekt spända.

Rotera motorn i 10 - 15 sekunder utan att starta den.
Om möjligt, inaktivera bränsletillförsel/tändning eller sätt motorn i kompressionstestläge.
Rotera motorn i 10 - 15 sekunder utan att starta den.
Om möjligt, inaktivera bränsletillförsel/tändning eller sätt motorn i kompressionstestläge.Detta bidrar till att säkerställa oljetillförseln till turboladdaren genom att fylla upp ledningarna, oljefiltret och turbon med olja innan du startar fordonet.

Om du upptäcker några läckage när motorn startas bör du lösa problemet omedelbart.
Starta sedan motorn, och låt den gå under 3 till 4 minuter för att kunna inspektera eventuellt olje-, bensin- och luftläckage.
Om du upptäcker några läckage när motorn startas bör du lösa problemet omedelbart.

Stanna motorn och kontrollera oljenivån igen
Oljenivån bör ligga mellan min- och maxmarkeringen på oljestickan...
Stanna motorn och kontrollera oljenivån igen
Oljenivån bör ligga mellan min- och maxmarkeringen på oljestickan – detta är viktigt för att se till att oljenivån inte ligger högre än punkten där turbon ansluts till motorn vilket kan leda till oljeläckage från turbon in i insug- och avgassystemet.